Digitální metaverse – kdysi strašák, zítra realita

Myšlenka metaverse není nikterak nová, prvně se objevila ve sci-fi literatuře někdy na přelomu 70. a 80. let minulého století. Tehdy byla spojována hlavně s různými dystopickými vizemi budoucnosti a se světem, který skrze všeobjímající informatickou síť ovládají korporace či totalitně řízené státy. Internet tak, jak ho známe teď, tehdy ještě neexistoval, oficiálně se „narodil“ až v roce 1991.

O několik dekád později se metaverse pomalu ale jistě stává realitou. Ústřední roli nejspíš budou hrát celosvětoví giganti v čele s Facebookem a Microsoftem. První jmenovaný se dokonce oficiálně přejmenoval, společnost provozující nejrozšířenější sociální síť má nyní v obchodním rejstříku zapsaný název Meta Platforms, Inc. A tak je čas si říct, co se vlastně pod pojmem metaverse ukrývá.

Směrem k digitalizaci

Hned na úvod musí zaznít, že za metaverse nestojí žádná nová přelomová technologie. Nejde o revoluci, i když se marketingová oddělení zainteresovaných firem pochopitelně snaží vyvolávat opačný dojem. V prvé řadě jde o přirozený vývoj internetu jako takového a jeho masivního využití prakticky všude. Výkonnější počítače, mobilní telefony, chytré hodinky či spotřebiče a rychlejší 5G modemy jen zkrátka umožňují udělat další pomyslný krůček k digitalizaci lidské společnosti.

Facebook a další firmy k tomu pravděpodobně využijí principy, které dobře znají hráči online her. Ve velké části z nich se ujmou nějaké postavy, někdy unikátní, jindy méně, a provádí ji světem hry. Svého unikátního „avatara“ by měl mít ve světě metaverse každý uživatel. Zatímco teď publikujete na svém profilu na sociálních sítích příspěvky, fotky či jiný obsah, který se zobrazuje na jakési virtuální zdi nebo nástěnce, v metaverse byste měli s ostatními interagovat prostřednictvím svého avataru. A ten se v metaverse chová podobně jako člověk ve skutečném světě, jen bez biologických omezení.

Namísto virtuální zdi, tedy vlastně „nudného“ dvojrozměrného prostoru, byste v metaverse měli mít k dispozici prakticky neomezený trojrozměrný svět, který si budete moci přizpůsobit obrazu svému. Nutno dodat, že jde o prostor komercializovaný – Facebook i další očekávají, že do zvelebování svého virtuálního sídla budete ochotni investovat nemalé peníze.

Zábava především

Metaverse se tak má stát jakousi rozšířenou realitou, jejímž hlavním cílem je bavit. A generovat zisk. Podobně jako všude jinde na internetu, i v metaverse se budou točit obrovské peníze. Je vysoce pravděpodobné, že vznikne nový typ influencerů, nové marketingové strategie, nové hry, ale i nové druhy kriminality. V konečném důsledku se však nestane nic speciálního – vše výše uvedené přinesl i vznik mnoha jiných úspěšných online projektů, jako byly či jsou Myspace, YouTube, Facebook, Instagram, TikTok a mnohé další.

Náhledový obrázek: JESHOOTS-com, Pixabay/volně k užití