Digitální agentura Prostor360, jednatelé Radek Lunda a Tomáš Podrazil. Autorem fotky je David Mitty Mitáš

Rozhovor: Od focení bytů v Brně k virtuálnímu zpracování hollywoodských vil

Digitální agenturu s názvem Prostor360, zaměřenou na tvorbu virtuálních prohlídek postavených i nepostavených prostor, založili na jaře roku 2020. Radek Lunda a Tomáš Podrazil v rozhovoru pro náš magazín přibližují, jak se dostali k vizualizacím a virtuálním prohlídkám pro realitní trh, proč se zajímají o rozšířenou a virtuální realitu a z jakých důvodů začnou podle nich v realitním světě brzy dávat velký smysl.

Na úvodní fotografii jednatelé Radek Lunda a Tomáš Podrazil. Autorem fotografie je David Mitty Mitáš.

Uvedli jste, že jste začali zhruba před rokem. Jak jste se dostali k tomu, co nyní děláte? A pro koho nejvíc pracujete?

Naší úplně první virtuální prohlídkou, kterou jsme tvořili ještě ne přímo pro realitní trh, byla prohlídka Mendelova muzea v Brně. Dále jsme se přes videoprodukci a různá produktová focení ve formátu 360° dostali k vizualizacím a virtuálním prohlídkám pro realitní trh. Poté jsme přidali další služby a postupně se nabalují další. V současnosti pracujeme hlavně pro developerské společnosti.

Digitální agentura Prostor 360. Vizualizace interiéru
Vizualizace interiéru

Pracujete třeba také pro realitní kanceláře nebo pro individuální klienty? Obrací se na vás lidé, kteří chtějí prodat svoji nemovitost?

Záleží, jak má kdo nastavený proces. Někdy to, co děláme, řeší developer, někdy to řeší až koncový prodávající, což je realitní makléř. Obrací se však na nás i různí další klienti, kteří nepatří přímo do realitního byznysu. Tento týden třeba fotíme a zpracováváme virtuální 3D sken jedné soukromé vysoké školy, která v nynější situaci nemůže uspořádat den otevřených dveří, takže chtějí nejen budoucím, ale vlastně i mnoha současným studentům ukázat, jak to ve škole vlastně vypadá. Spousta studentů v té škole ještě fyzicky nebyla a teď mají mít zkoušky, takže jim chtějí ukázat, kde mají učebny a podobně. Nebo jsme dělali pro muzeum, kde otevřeli novou expozici, ale „korona“ jim to zase zavřela, tak chtějí tu expozici lidem aspoň nějakým způsobem ukázat.

Ve virtuálních prohlídkách muzeí či galerií je tedy do budoucna nejspíš velký potenciál.

Ano, myslíme si, že velký potenciál v tomhle oboru určitě je. Nyní pracujeme i na další podobné zakázce s tím, že vše děláme opravdu virtuálně. V nejbližší době dokončíme vymodelování virtuální galerie, která bude otevřená na Slovensku. Lidé si budou moct přes počítač, přes telefon nebo ve VR brýlích chodit v prostoru, kde budou vystaveny obrazy, budou si je moct prohlížet nebo i koupit, když budou chtít.

Digitální agentura Prostor360, vVirtuální galerie - úvodní vernisáž
Virtuální galerie – úvodní vernisáž

Zmiňovali jste, že některé zakázky děláte zcela virtuálně. Jak to tedy probíhá?

Vše zpracováváme na základě půdorysů, které nám dodá klient. My to pak vymodelujeme v počítači a vytvoříme virtuální prohlídku. Na dané místo tak většinou ani nejezdíme a někdy se s klienty ani osobně nepotkáme. Modelace celého prostoru je jeden způsob, jak to probíhá, a druhý způsob je pak nafocení 3D prostoru, který již existuje.

A jak probíhá nafocení 3D prostoru? Tam se tedy osobně přijedete podívat, nafotíte si to přímo v tom prostoru a teprve potom to vymodelujete v počítači?

Máme kameru, která se otáčí kolem dokola a vše naskenuje. Z výsledku vytvoříme model. Obecně u obou možností je velká výhoda v tom, že do toho prostoru můžeme umístit libovolně jakýsi odznak, takovou tečku, a když přijdete k té tečce, tak se vám ukáže video, obrázek nebo text. Takže si můžete prostor procházet a vždy k té dané věci zjistit další informace. Tím můžeme udělat prohlídku opravdu interaktivní, můžete kliknout na to, co vás zajímá a zjistit více. Takhle jsme dělali například virtuální showroom postelí, kde si lidé mohli projít mezi postelemi a podívat se blíže na tu, která je zaujala. Každá součást postele měla tenhle bod a člověk se po kliknutí na něj dozvěděl více a mohl si vybranou část rovnou i koupit – po rozkliknutí například čela postele ho to přesměrovalo na e-shop.

Digitální agentura Prostor360. Virtuální showroom - postele
Virtuální showroom – postele

Tak to je vlastně potom takový 3D e-shop. ???? Určitě to může mít velký smysl při využití do budoucna. Ale když se nyní vrátíme zpět k realitnímu trhu, kde je podle vás největší potenciál ve spojení virtuální reality s realitním byznysem?

Řekli bychom, že u nepostavených objektů. U nich ještě zákazníci nemají šanci se podívat do toho bytu nebo domu fyzicky, ale ve chvíli, kdy si nasadí VR brýle, můžou si projít obývákem, ložnicí, kuchyní, tak si vše dokážou daleko lépe představit. To podle nás pozvedává prodej nemovitosti na úplně jinou úroveň. Třeba před deseti lety se prodávalo na základě půdorysů a plánků od projektanta nebo architekta a pak se prodávalo na základě statických vizualizací. Tohle je úplně nový svět, a i ten zážitek to posouvá na novou úroveň.

Zákazníci si navíc mohou nakonfigurovat i různé vzory nábytku s podlahou, můžou si vyzkoušet, jak bude interiér ve výsledku vypadat, jak se v něm budou „cítit“. To určitě usnadňuje i urychluje prodej nemovitosti. Lidé si snadno mohou měnit mezi vzory kuchyní, mezi vzory podlah, zvolit si dřevo nebo jiný materiál a tak podobně.

Digitální agentura Prostor360. Interiérový konfigurátor
Interiérový konfigurátor

Naší silnou stránkou je tým designerů, kteří usilují o to, aby prostorové́ členění odpovídalo jak potřebám klienta, tak dispozicím daného prostoru. Důraz klademe především na správnou ergonomii a celkovou náladu prostoru.

Know-how budujeme také v oblastech technických znalostí například z oblasti osvětlení, funkčnosti materiálů a souznění barev. Často říkáme, že z domu děláme domov. Díky tomuto souznění celého týmu jsme se dostali k prvním klientům v Hollywoodu a nyní pracujeme na expanzi do Spojených arabských emirátů.

Obrovský potenciál vidíme v prezentaci nemovitostí v rozšířené realitě, takzvaném AR. Postupně u nás roste tým lidí, kteří budou specializovaní pouze na AR. Vidíme v tomto směru naši budoucnost a nechceme nic nechat náhodě.

Více o digitální agentuře Prostor360 najdete na stránkách www.prostor360.cz