Virtuální výzvy existují už nějaký ten pátek, ale velkého boomu se dočkaly až během koronavirové pandemie. A pochopitelně se také výrazně zkomercionalizovaly. Zatímco před několika lety jste mohli za pomoci mobilní aplikace některé z virtuálních výzev například pohybem přispívat na dobročinné účely, dnes vás často virtuální výzvy lákají na nějakou fyzickou trofej. Tu si ale musíte zaplatit.
Hubnutí, tloustnutí i maratony
Mezi typické virtuální výzvy patří ty spojené s hubnutím a zdravým životním stylem. Ty české najdete třeba na webu 30tidennivyzva.cz. S neplacenými, ale reklamními výzvami přichází většinou začátkem jara také potravinářské firmy, které se zaměřují na zdravou stravu nebo potravinové doplňky. Ty obvykle účastníky výzev motivují produkty zdarma nebo s výraznou slevou, pokud se jim podaří výzvu dokončit.
Opačným směrem se vydala donášková platforma Dáme jídlo. Ta nedávno začala s gamifikací své aplikace a zavedla symbolické body a odznáčky za plnění výzev. Na zdravou stravu ale zapomeňte. Budete-li chtít tyhle výzvy plnit ve velkém, pravděpodobně si budete muset povolit opasek. Výzvy se mění každý měsíc, v září to bylo například objednat pět večeří mezi 7 a 9 hodinou večerní nebo tři velká snídaňová menu.
Další hojně zastoupenou kategorií jsou výzvy čistě fyzické. U některých skutečně můžete překonávat sami sebe, například při soutěžích v aplikaci Fitbit. Přispět na dobrou věc můžete například v rámci projektu vyzvise.cz. Jinde jde hlavně o to, aby vám pořadatel výzvy vnutil medaili nebo trofej. Do této kategorie patří třeba stránka virtualnichallenge.cz. Ale existují i opravdu drsné výzvy, například World Marathon Challenge 2022. V rámci téhle výzvy musíte v sedmi dnech zaběhnout sedm maratonů na sedmi kontinentech.
Neformální virtuální výzvy
Kromě všemožných formalizovaných výzev existují i ty neformální, které se samovolně šíří na sociálních sítích. Většinou jde o nějakou maličkost, například polévání se ledovou vodou nebo předvádění určitého tance. Se železnou pravidelností se ale na internetu objevují i smrtelně nebezpečné výzvy, které si zpravidla vyžádají několik obětí, než vyjdou z módy. Letos je takovou nebezpečnou výzvou Blackout Challenge na sociální síti TikTok. Její účastníci mají zadržovat dech tak dlouho, dokud neomdlí. Mezi oběťmi je i několik dětí, nejmladší z nich byl teprve dvanáctiletý Joshua Haileyesus ze Spojených států.