Ještě donedávna platilo, že všechna digitální data mohou být donekonečna kopírována, aniž by byly kopie rozlišitelné od originálu. Vlastně se ani nedalo hovořit o kopiích, ale o nových plnohodnotných originálech. Pro jakoukoli uměleckou tvorbu šlo o prakticky nepřekonatelnou bariéru – vzpomeňme, jak se hudební a filmový průmysl ještě před několika lety marně potýkal s pirátstvím – a tak se digitalizace umění v pravém slova smyslu dočkáváme až nyní.
Jediný digitální originál
Kupujete-li umělecké dílo, chcete mít jistotu, že jste si pořídili originál. Pomiňme vzácné výjimky, jako jsou plakáty Andyho Warhola či některé litografie a rytiny. Případná kopie má jen zlomek hodnoty původního díla, často jen náklady na materiál a drobnou odměnu autora. I proto se na trhu s uměním objevila řada padělků, tu s úspěchem prodaných, jindy včas odhalených.
S dokonalou ochranou proti falzifikátorům paradoxně přichází právě digitální umění. Jedním z vedlejších produktů vzestupu kryptoměn a blockchainu jakožto jejich páteřní technologie jsou totiž tokeny všeho druhu. Včetně tokenizovaného umění. Anglické slovo „token“ nemá v tomto významu adekvátní českou alternativu a se slovním spojením „non-fungible token“, tedy NFT je to ještě komplikovanější.
NFT v nepadělatelné knize záznamů
Říkejme jim třeba „nezaměnitelné odznaky“. NFT si můžeme představit jako cedulku, která jednoznačně říká, kdo je majitelem originálního díla, ale také kdo ho vlastnil v minulosti a kdy bylo vlastnické právo převedeno. Tento záznam se pochopitelně nevznáší ve vzduchoprázdnu, je zapsán v blockchainu, nezpochybnitelné a nepadělatelné knize záznamů. Obvykle jde o blockchain kryptoměny Ethereum, ale variant je dnes podstatně více.
Představte si, že by byl „tokenizován“ tento článek. Jeho existenci na této stránce by to nikterak neovlivnilo. I nadále by si jej mohl kdokoli uložit do svého počítače nebo mobilu, a dokonce jej i upravovat, přepisovat nebo citovat. Ale ten, kdo by měl v držení jeho NFT, by byl jediným oficiálně uznávaným majitelem originálu. A o oficiální uznání jde.
Umění budoucnosti, nebo past na důvěřivce?
Jak vyplývá z předchozích řádků, chápání konceptu tokenizovaného digitálního umění zdaleka není intuitivní. Přesto se v tomto odvětví točí velké peníze, nejhodnotnější tokeny se prodávají za desítky milionů dolarů.
Podle některých ekonomů jde hlavně o past na hejly, důvěřivé investory. V poslední době však převládá názor, že jde o zajímavý investiční počin a o základní stavební kámen umění budoucnosti. Pravda se teprve ukáže.
Autorem článku je Tomáš Michálek
Náhledový obrázek: Worldspectrum, Pexels/volně k užití