online veletrh, virtuální veletrh, veletržní platforma, virtuální realita

Nahradí virtuální veletrhy ty klasické?

Veletrhy jsou pro řadu firem hlavní obchodní událostí roku. Bohatě se jim vyplatí investovat vysoké částky do pronájmu stánků i prezentace, najmout hostesky či promotéry a připravit doprovodný program, kterým se uvedou před zástupem potenciálních klientů, obchodních partnerů či dodavatelů. A nejde jen o přímo uzavřené dohody, ale také o kontakty, které vystavující na veletrzích získají. Zrušení jedné kompletní veletržní sezony je tak zásadním problémem nejen pro jejich promotéry. Na lepší časy se navíc rozhodně neblýská.

Může být veletrh opravdu virtuální?

Online veletrhy narážejí na podobné potíže jako jiné společenské události, které jsou ve virtuálním prostoru jen slabým odvarem sebe sama. Hodně se mluví o tom, že dětem nevyhovuje distanční výuka. Ani týmové mítinky a porady skrze videokonferenční software nejsou to pravé ořechové. Všechny tyhle typy komunikace přitom spojují lidi, kteří se navzájem znají a vědí, že spolu potřebují mluvit. Jak ale komunikovat s těmi, kteří o vás dost možná v životě neslyšeli? A pokud možno stejným způsobem jako na skutečném veletrhu?

S řešením se snaží přijít česká společnost Sabre, která se věnuje vývoji internetových aplikací. Její technologie je zatím v plenkách, přesto už skrze platformu Virtuální veletrhy proběhlo několik prvních akcí. Virtuální veletrh v tomto případě připomíná procházku světem poněkud zvláštní počítačové hry. Veletržní platforma umožňuje vystavovatelům přizpůsobit vizuální podobu stánků jejich preferencím. Online veletrh tak působí jako věrná maketa skutečného veletrhu, ale pravidelným účastníkům podobných akcí budou chybět další návštěvníci, doprovodný program, a hlavně charakteristická atmosféra. Výsledný dojem je poněkud sterilní.

Reálný networking je nenahraditelný

Hlavní nevýhodou podobného virtuálního veletrhu je pak absence networkingu. Právě neformální setkávání je přitom pro vystavující, ale i řadu návštěvníků veletrhů naprosto stěžejní. Získat podpultové informace nebo vyjednat výhodnější podmínky lze i při jiných příležitostech. Ale nezávazná setkání s konkurencí či potenciálními partnery a inspirativními lidmi, nebo jen nasávání atmosféry na odborných přednáškách a panelových diskusích mohou přinést nečekané podněty i cenné kontakty, o které jde na veletrzích především.

Sabre pochopitelně nabízí možnost propojit virtuální stánky s dalšími komunikačními nástroji, které jednotliví vystavovatelé využívají, včetně videokonferenčního software. Ale návštěva virtuálního veletrhu zkrátka zážitek, ale ani efekt toho skutečného nenahradí. Bohužel se tak zdá, že v tomto směru virtuální služby narazily na svůj technologický strop. Alespoň do doby, než bude možné veletrh navštívit v komplexní virtuální realitě, která umožní interakci s ostatními v podobně uvolněné atmosféře, jaká panovala na veletrzích doby předkoronavirové.

Autorem článku je Tomáš Michálek