Televize v éře digitální

Mediální teoretikové i přes rozmach internetu stále ještě vnímají televizi jako dominantní médium, které tvaruje náš náhled na svět a podílí se na našem začlenění do společnosti. Ale z takzvaně chladného média, které je určeno pasivnímu publiku, se stalo médium plně digitální, ve kterém dramaturg ztrácí svou moc nad divákem. I bez propojení s prakticky neomezenou zásobou audiovizuální tvorby na internetu nám totiž moderní televize dává možnosti, o kterých se divákům ještě před několika dekádami ani nesnilo.

Digitalizovaná televize

Domácím videorekordérům odzvonilo, moderní televize totiž se správným set-top boxem a aplikacemi dokáže přehrávat několik dní staré pořady sama. Navíc během přehrávání snadno přeskáčete reklamy, nebo třeba přestávku fotbalového zápasu. Kromě toho dnes můžete sledovat několik desítek českých a několik tisíc zahraničních kanálů, nebo jen poslouchat rádia a podcasty z celého světa.

Kromě toho je na českém trhu hned několik služeb digitálních online televizí, jako jsou třeba O2 TV nebo konkurenční Vodafone TV, které možnosti diváků ještě rozšiřují. Podobně jako streamingové platformy, také online televize se učí, které pořady sledujete nejraději, a pak vám doporučuje ty, které by se vám měly líbit nejvíc.

Televize jako brána do virtuální reality

Ale to zdaleka není všechno. V některých zemích už se objevuje digitální vysílání virtuální reality. Nejde jen o řešení technické, ale také obsahové – ne každý pořad je pro virtuální vysílání vhodný. Pokud pak máte doma brýle nebo helmu na virtuální realitu, můžete si užít nejlepší televizi zcela novým způsobem. A nejen seriálovou a filmovou tvorbu, virtuálně můžete sledovat i sportovní utkání. Právě u nich vidí odborníci největší potenciál – virtuální realita vás totiž doslova a do písmene vtáhne do hry i z vašeho obýváku.

Náhledový obrázek: VAZHNIK, Pexels/volně k užití