Hromadná doprava je v České republice tradičně na špičkové úrovni. Navíc je v porovnání se zahraničím za hubičku. Přesto však mají česká města včetně Prahy jeden velký hendikep. Zaostávají v digitalizaci, i když její základy už byly bezesporu položeny. Digitalizace ve veřejné dopravě přináší větší komfort pro cestující, lepší přehled o jednotlivých spojích i jednodušší přestupy.
Aplikace IDOS je jen začátek
Česká hromadná doprava přitom měla skvěle našlápnuto. Webová stránka a později i mobilní aplikace IDOS, která sjednocuje jízdní řády městské, regionální i celostátní dopravy bez ohledu na dopravce, patřila k prvním vlaštovkám digitalizace vůbec. Od svých počátků pochopitelně hodně pokročila, dnes už vám umí prodat některé jízdenky a za určitých podmínek najde i spoje v zahraničí. A u vlaků či dálkových autobusů eviduje také zpoždění. Přesto je to jen začátek opravdové digitalizace.
Plně digitalizovaná doprava se o vás s příslušnou aplikací postará od A do Z. Počítá s tím, že vystoupíte na jedné zastávce tramvaje a pěšky přejdete o dvě ulice dál, kde staví autobus. Aplikace dopravce vám tenhle přestup najde a provede vás celou cestou včetně úseku, který urazíte pěšky. Provede vás i podchody nebo přestupy v metru – k tomu je samozřejmě třeba nainstalovat v podzemních prostorech, kde není GPS signál, jinou navigaci. Tyhle funkcionality obvykle využívají hlavně hendikepovaní, kteří si mohou nastavit, že preferují bezbariérové přesuny či spoje, nebo potřebují hlasovou navigaci pro nevidomé.
Servis i během cesty
Ale k využívání výhod digitální dopravy není třeba instalovat žádnou speciální aplikaci. Tramvaje i autobusy jsou dnes schopné hlásit cestujícím, že na nejbližší zastávce staví i jiné spoje, a také zmínit konkrétní časy příjezdu. Ne ty z jízdních řádů, ale skutečné, které se od plánovaných mohou hlavně v dopravních špičkách lišit i o několik desítek minut.
Náhledový obrázek: Helena Jankovičová Kováčová, Pexels/volně k užití