saas_software_jako_sluzba_male_stredni_firmy

SaaS řešení pro malé a střední firmy?

předchozím článku jsme si SaaS představili jakožto zajímavý koncept, který se může potřebám svých zákazníků efektivně přizpůsobit. Míra tohoto přizpůsobení nezáleží ani tak na službě samotné či na jejích technických limitech, které v tomto ohledu prakticky neexistují. Škálovatelnost SaaS je téměř neomezená, v praxi tak záleží hlavně na benevolenci poskytovatele této služby. A také na jeho firemní politice.

Malé a střední podniky totiž nemusí být pro řadu firem poskytujících SaaS příliš zajímavé, a tak jsou obvykle cenově znevýhodněné. Taková lehce diskriminující strategie má nicméně ze strany poskytovatele opodstatnění – stejně jako v jiných oblastech, i tady je výhodnější prodat velké „množství“ služby jednomu velkému odběrateli než stejně velké množství tisíci drobných zákazníků.

Nové firmy novým firmám

Pokud však máte technologický start up, pravděpodobně budete zákazníky hledat mezi jinými menšími hráči na trhu. A budete doufat, že obě společnosti porostou rychleji i díky společné synergii. Ve start upu si také uvědomují, že přestože by bylo krásné přesvědčit některý z velkých konglomerátů, aby přešel na jejich loď, spoléhat na jednoho či dva velké odběratele není v jejich případě tou nejbezpečnější strategií.

Takový klient totiž může onu pomyslnou loď jednorázovým přehlcením poslat ke dnu, nebo může až příliš neodbytně lobbovat za změnu kurzu do vod, které entuziastickým zakladatelům start upu přijdou v tom lepším případě poněkud zatuchlé. Ale dost bylo námořnických přirovnání. Pro menší firmu je rozumné hledat podobně velkého partnera. SaaS, ale i další software, je v takovém případě nejvýhodnější nakupovat v jakémsi virtuálním předprodeji. Asi nejzajímavějším takovým serverem je AppSumo.com.

Na co si dát pozor

Na podobných internetových tržištích, kde vývojáři nabízejí „software budoucnosti“ už dnes, je třeba sledovat stav, ve kterém daná virtuální služba je. Někdy je k prodeji nabídnut i produkt, který je zatím jen v testovací alfa či beta verzi a má omezené funcionality. Zařadit takový produkt rovnou do ostrého provozu v rámci vašeho podnikání by pochopitelně nebylo rozumné, byť se může zdát na první pohled pro vaše potřeby dostatečný.

A co je naopak výhodou

Obrovskou výhodou naopak je, že na AppSumo a dalších podobných stránkách můžete zakoupit doživotní licenci ke službě, která se za jiných okolností platí na měsíční či roční bázi. A co víc, cena za takovou předprodejovou licenci je obvykle zlomkem ceny za roční předplatné v běžném provozu. Takto zakoupený SaaS i běžný software se tak může stát vaší konkurenční výhodou – online službu, za níž ostatní pravidelně platí, máte vy k dispozici bezplatně. Z hlediska malé či střední firmy jde o zajímavou investici, kterou by si manažeři ve většině nadnárodních korporací jen těžko obhájili.

Autorem článku je Tomáš Michálek