Boom plastových věrnostních karet už je dávno za námi. Pryč jsou doby, kdy jich Češi v peněžence nosili i několik desítek. Většina z nás si dnes vystačí jen s několika z nich – do jednoho či dvou nejbližších supermarketů, do oblíbené kavárny, od provozovatele preferované sítě čerpacích stanic a podobně. Ale plastové kartičky už dnes nahrazují ty elektronické.
Virtuální věrnostní karty
Pomineme-li papírové kartičky, na které dostáváte razítka například za každou objednanou kávu, nejstarší věrnostní karty jsou vlastně jen kouskem plastu s čárovým kódem. Ten přitom můžete mít vytištěný na kousku papíru nebo vyfocený v telefonu. Nosič informace důležitý není, kód však musí být čitelný skenerem na pokladnách.
Takové věrnostní karty dostanete do mobilu velmi snadno, a dnes už na ně existují i dedikované aplikace, které vám přechod od plastu k virtuální kartě usnadní. Na Androidu i iOS patří mezi ty nejpopulárnější Stocard. Ta je kompatibilní s kartami několika desítek řetězců, které fungují na českém trhu. Na iOS pak navíc lze Stocard propojit s Apple Wallet, což využívání aplikace výrazně usnadní. Navíc rozdává své vlastní věrnostní body za každý nákup, u kterého ji využijete.
Různé VIP věrnostní karty, například ty, které umožňují přístup do salonků na letištích, pak fungují podobně jako karty platební. Mají tedy vlastní čip. Nahrát je proto můžete jen do telefonů, které umožňují NFC, tedy radiovou komunikaci na vzdálenost několika centimetrů. Právě tahle technologie umožňuje platit pomocí telefonu, nebo třeba chytrých hodinek.
VIP věrnostní kartu nahranou do Apple Wallet nebo Google Pay či jiné aplikace díky tomu můžete využívat úplně stejně, jako kdybyste ji měli k dispozici ve fyzické podobě. Některé banky pak umožňují takovou kartu nahrát i na čip platebních karet, jejich nabídka je ovšem zatím v České republice velmi omezená.
Sleva výměnou za informace
Další variantou virtuální věrnostní karty je ta, která je přímo v aplikaci daného obchodníka. Slevy a výhody na věrnostních kartách ale nejsou zadarmo, jejich vydavatelé sledují naše spotřební chování a reakce na akční ceny, při slevové akci či další marketingové kampani.
Karta nahraná do neutrální aplikace o vás prozradí jen tolik, kolik by prozradila fyzická karta. Samostatná aplikace však dokáže sbírat mnohem více informací, pokud jí to v nastavení telefonu nezakážete.
Náhledový obrázek: kanchanachitkhamma/volně k užití